5 tips voor het promoten van jouw event

5 tips voor het promoten van jouw event

test
Delen

Het doel van je evenement staat vast en je doelgroepen zijn helder. Het beschikbare budget is duidelijk en er is een plan opgesteld. Nu is de tijd aangebroken om jouw doelgroep te gaan informeren en enthousiasmeren. In deze blog delen wij onze tips om je evenement op een verfrissende manier onder de aandacht te brengen.

Een goede en realistische planning is van onmisbaar belang om je evenement te laten slagen. Begin op tijd en betrek de juiste collega's en partners hierbij. Houd ook rekening met de omvang van je event en calculeer marges in om eventuele uitloop op te vangen. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van je event kun je uitgaan van een promotietijd van 8 weken tot 6 maanden.

Wees een autoriteit

Zet thought leadership in om je autoriteit aan te tonen. Met een doordachte strategie en de juiste content en sprekers, zorg je ervoor dat je wordt gezien als de kennisleider binnen je vakgebied. Daarmee bouw je onderscheidend vermogen op en creëer je vertrouwen. Zo zorg je ervoor dat de doelgroep jouw event niet wil missen.

Segmentatie

Maak voor de promotie van je evenement verschillende segmenten aan binnen de doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld op basis van:

  • Interesses
  • Leeftijd / generatie
  • Vakgebied of functie
  • Land of regio

Door je boodschappen te specificeren per subdoelgroep, maak je de content relevanter. Dit zorgt voor een hogere conversie en daarmee een beter resultaat. Segmentatie is toe te passen op alle vormen van promotie, zoals advertising, mailing en social media.

Social media

Social media zijn tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van de marketingmix. Jouw bedrijf gebruikt naar alle waarschijnlijkheid meerdere kanalen om de gewenste doelgroepen te bereiken. Gebruik deze bestaande accounts vooral ook voor de promotie van je event! Zorg er wel voor dat de doelgroepen en content goed op elkaar zijn afgestemd. Kies opvallend en consistente ontwerpen en taal om bij de gewenste doelgroep onder de aandacht te komen.

Podcasts

Organiseert jouw bedrijf vaker evenementen met sprekers? En wil je een duurzaam communicatiemiddel inzetten om je boodschap onder de aandacht te brengen? Afhankelijk van je doelgroep en het beschikbare budget, kan een podcast interessant zijn. Hiermee geef je in aanloop naar je event een podium aan je sprekers, zodat je doelgroep alvast kennis met hen kan maken. Ook kun je daarmee inhoudelijke teasers naar buiten brengen. Na afloop kun je ervoor kiezen de content van podcasts beschikbaar te houden, door deze aan te bieden op streamingdiensten als Spotify of op je eigen website. Denk ook eens aan podcast advertising om het bereik van dit populaire medium te vergroten.

Ambassadeurs

Stel vaste bezoekers aan tot ambassadeurs, met als doel dat zij hun enthousiasme voor jouw event overbrengen op een ander, nieuw publiek. Door ze in een speciaal daglicht te stellen, maak je van hen een ware merkambassadeur. Dit kan door ze iets extra’s aan te bieden zoals een speciaal programma, of met een meet-and-greet met bijvoorbeeld een van de sprekers. Een boodschap wordt enorm versterkt als deze door iemand van buiten de organisatie gebracht wordt en heeft daardoor een positieve impact op je bereik.

Influencer marketing

In lijn met het inzetten van ambassadeurs, is ook influencer marketing tegenwoordig een populaire manier om andere mensen dan de organisatie zelf te laten vertellen wat de waarde van jouw product of dienst is. Onderzoek wie past bij jouw merk en product en wat de waarde is van het nieuwe publiek dat dit oplevert. Influencers zijn in strikte zin personen die anderen beïnvloeden in hun koopgedrag. Ze hebben deze invloed echter niet zomaar, dit is gebaseerd op hun autoriteit, kennis, band met hun volgers of hun positie. Influencers zijn er in alle soorten en maten, van wereldberoemde popsterren tot influencers die een nichemarkt bedienen.  Ontwikkel samen met hen campagnes op maat, voor optimaal resultaat voor beide partijen.

Schaarste creëren 

Het is een marketingtechniek die zijn oorsprong vindt in de gedragspsychologie; als er slechts een aantal plekken beschikbaar is, is men eerder geneigd om tot aankoop over te gaan. Door dit op de juiste manier en op het juiste moment te communiceren met je doelgroep, kun je invloed uitoefenen op je verkoop. Eventueel kun je de beperkte, resterende beschikbaarheid vermelden om zo je doelgroep extra te activeren.

Zakelijk evenement organiseren?

Bij Theater Amsterdam denken we graag met je mee over hoe je een zakelijk evenement kunt vernieuwen of professionaliseren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Download onze brochure of vraag een rondleiding aan. Wij denken graag met je mee.