Hoe trek je sponsors en partners aan voor je event?

Hoe trek je sponsors en partners aan voor je event?

test
Delen

Hoe trek je sponsors en partners aan voor je event? Voor veel events geldt dat de opbrengst uit de ticketverkoop maar een deel van de kosten dekt. Beschik je daarnaast niet over een groot budget, dan kan sponsoring en partnerships uitkomst bieden. Maar hoe realiseer je nou daadwerkelijk sponsors en partners voor je event?

Het is niet eenvoudig om sponsors aan te trekken voor het event dat je organiseert. Je zult ruim de tijd moeten nemen om bedrijven te vinden en aan je te binden. Een overtuigend sponsorvoorstel is daarbij belangrijk. Maar voor je dat kunt opstellen is het goed om te snappen waarom bedrijven events sponsoren. Door te bedenken hoe je met jouw event waarde kunt creëren voor een sponsor is de kans op het vinden van de juiste sponsor een stuk groter.

Drijfveren

Je zult jezelf moeten afvragen: What’s in it for them? Want met het sponsoren van jouw event zal een bedrijf ook iets willen bereiken. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

● Bekendheid geven aan merk, nieuw product of dienst

● Nieuwe leads genereren

● In contact komen met potentiële werknemers of samenwerkingspartners

Als je weet wat de belangrijke drijfveren zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar sponsormogelijkheden kun je hierop inspelen. Zo kun je mogelijkheden bieden voor bannering of sampling, maar misschien heeft een bedrijf er meer aan om content te plaatsen op jouw goedbezochte eventwebsite, of heeft hij er veel voor over om tijdens je event direct in contact te kunnen komen met de bezoekers van je event. Door in je sponsorvoorstel een lijst op te nemen met sponsormogelijkheden die je event te bieden heeft, maak je inzichtelijk hoe jouw event kan bijdragen aan bijvoorbeeld grotere naamsbekendheid of kan leiden tot meer omzet.

Partnerships

Een stapje verder dan een sponsordeal gaat een partnership. Hierbij ga je een intensieve en soms zelfs langdurige samenwerking met een bedrijf aan, waar jullie beiden voordeel uit halen. Zo kan je een kennispartner aan je event verbinden, die de keynotesprekers levert. Of een techpartner die zijn technologie inzet om voor de bezoekers een ware belevenis te creëren. Brand fit is wel een voorwaarde voor een partnership. Partners moeten bij elkaar passen, alleen dan zal een partnership voor beide partijen een succes worden.

Eigen netwerk 

Dan blijft de vraag welke bedrijven ga je benaderen? Om potentiële sponsors te vinden kan social media een effectief hulpmiddel zijn. Via social media kom je er al snel achter of jullie dezelfde doelgroep bedienen en of jullie waarden overeenkomen. Of kijk door welke merken gelijksoortige events zijn gesponsord. Wellicht zijn ze ook geïnteresseerd in jouw event. Maar de grootste kansen liggen er bij bedrijven in je eigen netwerk of waar je in het verleden al eens zaken mee hebt gedaan. Daarmee zijn potentiële sponsors en partners vaak dichterbij dan je denkt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Meerbusiness (@meerbussinesamsterdam) op

 

Evenement organiseren in Amsterdam? Theater Amsterdam is dé plek voor congressen, conferenties of concerten. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.