8 tips voor de branding van je event

8 tips voor de branding van je event

test
Share

Je noemt de naam van je event en iedereen weet waarover het gaat. De doelgroep heeft het gevoel erbij te moeten zijn. En op het evenement zelf voelen bezoekers zich verbonden met elkaar. Geldt dit allemaal voor jouw evenement? Dan heb je de branding goed op orde. Hoe zorg je ervoor dat jouw event een rotsvast merk wordt? 8 tips!

foto 1

Waarom event branding zo belangrijk is

Met event branding laat je zien waar jouw evenement voor staat. Het weerspiegelt de waarden van je event en de organisatie erachter. Goede branding zorgt ervoor dat de doelgroep een evenement snel herkent, lang onthoudt en zich er zelfs mee identificeert. Best belangrijk toch? Werk aan de winkel dus, want branding, dat doe je op alle vlakken. Van de website tot de mails, van de banners op de eventlocatie tot de aftermovie en van de sprekers tot de hapjes. Met deze 8 tips staat jouw event branding als een huis.

Tip 1: ken je doelgroep

Goede event branding valt of staat bij het goed kennen van je doelgroep. Wat zijn hun waarden en wat komen ze halen op het evenement? Hoe worden ze graag aangesproken en wat vinden ze mooi? Weet je het antwoord op deze vragen, dan kun je ervoor zorgen dat de uitstraling en inhoud van je evenement naadloos aansluiten bij je doelgroep.

Tip 2: what’s in a name

Besteed tijd en aandacht aan het bedenken van een catchy naam voor je evenement. Namen als ‘A night at the Magnum Mansion’ (Unilever) en ‘The Tranformation Game’ (Tata Steel) blijven beter hangen dan bijvoorbeeld ‘100 jaar hengelsportvereniging Beet’.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door House Of Cherries (@houseofcherries1) op

 

Tip 3: online branding

Een groot deel van je event branding gebeurt online. Daar maken de meeste mensen immers kennis met je event. Zorg online voor een pakkende visuele identiteit. Het kleurgebruik, de fonts, het logo en de afbeeldingen ademen de boodschap uit van jouw evenement. En dat geldt ook voor de tone of voice in je teksten op je site, in je app, op social media en in emails.

Tip 4: on sight is alles tot in de puntjes verzorgd

Dé plek waar event branding echt tot volle wasdom komt, dat is natuurlijk het evenement zelf. Posters, billboards, visuals op schermen en zelfs de bewegwijzering: allemaal uitgelezen kansen om het merk uit te dragen. Iets meer out of the box zijn belevingselementen. Denk aan rondlopende acteurs met een act of de naam van je event in grote letters. Mensen gaan ermee op de foto en delen die op social media. En dat betekent meer exposure en dus versterking van je event brand.

foto 3

Tip 5: benut social media

De vorige tips hintten er al naar: social media bieden eindeloos veel kansen voor de branding van je event. Kies kanalen die passen bij je doelgroep en deel daar content die triggert om gedeeld en geliked te worden.

Tip 6: wees consistent

Of het nu gaat om je website, mails, social media of de posters op het evenement zelf: zorg ervoor dat je consistent bent in al je uitingen. Een herkenbare boodschap, tone of voice en kleuren dragen bij aan de merkbeleving van je event.

Tip 7: denk aan details

Ook bij event branding geldt: het zijn de kleine dingen die het doen. Een taartje met je logo erop, een geinig hebbedingetje dat bezoekers mee naar huis kunnen nemen of superstrakke merchandising. Dit soort dingen maken indruk en zorgen ervoor dat mensen je event niet snel vergeten.

foto 4

Tip 8: neem je bezoekers serieus

Een merk is niet statisch, maar juist altijd in beweging. Neem de mening van je doelgroep daarom serieus. Luister dus naar hun feedback, volg discussies op social media en bekijk resultaten van tevredenheidsenquêtes. Je bezoekers bepalen mede waar jouw event brand voor staat.

 

Evenement organiseren in Amsterdam? Theater Amsterdam is dé plek voor congressen, conferenties of beurzen. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.