Hoe verkoop je je evenement aan de rest van de organisatie?

Hoe verkoop je je evenement aan de rest van de organisatie?

test
Delen

Het is een van de grootste frustraties van eventmanagers: collega’s die tijdens het evenement vooral met elkaar praten in plaats van met de klant. De betrokkenheid van collega's is immers cruciaal voor het slagen van je event. Maar hoe krijg je de rest van je organisatie enthousiast en hoe krijg je ze mee met ‘jouw’ event?

Als eventmanager ben je vaak maanden bezig om je event tot in de puntjes voor te bereiden. Je focus daarbij ligt op het behalen van de doelstellingen en het creëren van een geweldige ervaring voor je bezoekers. En dat uiteraard allemaal binnen budget. Daarbij vergeet je makkelijk dat een event op de dag zelf vooral hard werken is. Niet alleen voor jou, maar voor je hele team. Vaak bestaat dit team uit collega’s die namens de organisatie aanwezig zijn op het evenement. Ook zij zijn vaak uren op de been, terwijl er tegelijkertijd van ze verwacht wordt dat ze blij, gastvrij en betrokken blijven.

Intrinsieke motivatie

Maar het probleem is dat het vaak ontbreekt aan de juiste intrinsieke motivatie. Deze collega’s zijn aanwezig omdat het moet en niet omdat ze het willen. De taak aan jou als eventmanager om daar verandering in te brengen. Want wetenschappers hebben aangetoond dat niets krachtiger is dan mensen die doen wat ze doen omdat ze het willen doen!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Theater Amsterdam (@theateradam) op

4 praktische tips

Hier zijn vier praktische en effectieve manieren om de motivatie binnen je team te stimuleren.

1. Betrek het team bij de organisatie van het evenement 

Als je van je collega’s verwacht dat ze een cruciale rol spelen in het succes van je event, behandel ze dan ook op waarde. Informeer ze over de doelen en de aanpak van het event en laat weten wat je van hun verwacht. Biedt de mogelijkheid om mee te denken over hun eigen rol. Ook kan het geven van verantwoordelijkheid in sommige gevallen het geheime recept zijn dat mensen een stapje harder gaan lopen.

2. Ere wie ere toekomt

Iemand die zich gewaardeerd voelt presteert beter. Dus een oprecht bedankje naar je team is het minste dat je kunt geven. Het kost je bovendien niets, maar krijgt er heel veel voor terug. Bedank je teamleden niet alleen persoonlijk, maar ook bijvoorbeeld tijdens een vergadering in de aanwezigheid van het hogere management van de organisatie.

3. Werk aan de teamspirit

Maak van ‘jouw’ event ‘jullie’ event door een echt teamgevoel te creëren. Doe je best om budget vrij te maken om eens met elkaar te gaan borrelen of een andere leuke activiteit te ondernemen. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door De BorrelFabriek (@deborrelfabriek) op

4. Vraag feedback

Wil je nog een keer een beroep kunnen doen op je collega’s, dan is het heel belangrijk om het event goed te evalueren. Vraag naar de dingen die goed gingen, maar ook naar dingen die beter konden. Kijk of je deze obstakels, hoe klein ook, de volgende keer kunt voorkomen en mocht je er zelf niet uitkomen vraag dan vooral of je team mee wil denken over een creatieve oplossing.

Evenement organiseren in Amsterdam? Theater Amsterdam is dé plek voor congressen, conferenties of concerten. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.